Couter-Strike trochu jinak
Dnešním článkem bychom se chtěli dotknout Counter-Striku hlavně z hlediska hry v týmu. Pomineme tedy to, co by měl každý jednotlivec zvládat, ale podíváme se na hru očima skupiny hráčů, kteří společně tvoří tým. Tímto týmem nebudeme dnes ani tak myslet hráče, kteří se náhodně sešli na nějakém veřejném serveru sbírat zkušenosti, ale budeme předpokládat, že se sejdete s partou známých, se kterými budete chtít vytvořit "tým" v jeho hlubším slova smyslu.
•Hra v týmu
Counter-Strike je plně týmová hra, kde se nekonají žádné orgie typu
všichni proti všem. O to více se zde projeví to, co je pro týmovou hru
důležité - sehranost, taktika a disciplína. Toto jsou velice podstatné
pojmy, které mají na výsledky veliký vliv. Je obrovský rozdíl, pokud
hraje v týmu každý hráč za sebe anebo když hrají všichni společně a
spolupracují mnohem víc než jen tím, že střílí po společných soupeřích.
První předpoklad dobré týmové hry je ten, že každý z členů zná dokonale
mapu i hru jako takovou. To bereme jako samozřejmost a nebudeme se tím
dále zabývat. Pro hru v týmu je pak nutné si dohodnout další pravidla,
kterými je třeba se řídit. Velice důležitý první krok (a někdy
opomíjený) je zvolit si vedoucího (velitele), který dokáže rychle,
jasně a pokud možno chytře rozhodnout. Tohle je jako v armádě - když
velí trouba, nemáte moc šancí na úspěch.
•Disciplína
Druhým
předpokladem je disciplína - poslouchat a dělat to, co se po vás chce v
rámci strategie týmu, nikoli se honit za fragy apod. Když máte sedět u
dveří a hlídat, tak tam seďte a hlídejte, protože i když zdánlivě
neděláte třeba nic, ostatní s vámi na tomto místě počítají. Hra není
samozřejmě jen takto černobílá a situace nejdou řešit jen způsobem
ano/ne. Nicméně disciplna musí být a je už na vašem zdravém úsudku, kdy
změnit strategii a kdy v ní setrvávat.
•Komunikace
Další důležitou složkou týmové hry je vzájemná komunikace. Je nutné,
abyste byli schopni se se spoluhráči dorozumívat a alespoň o
nejdůležitějším dění si podávat zprávy. K tomu slouží v samotné hře
rádiové příkazy, které po stisknutí příslušné sekvence kláves podají
týmu předdefinovanou hlasovou zprávu, např. aby vás tým kryl, aby vás
spoluhráči následovali, že budete pokládat bombu a potřebujete krytí,
že házíte granát apod. Těchto hlášek je ve hře pár desítek a je dobré
si na ně zvyknout reagovat a hlavně je umět rychle používat. S tím
souvisí první doporučení, a tím je nabindování nejpoužívanějších hlášek
na stisk jediné klávesy (o bindování jsme si psali posledně včetně návodu,
jak to dělat). Kromě již existujících rádiových hlášek, které vás
upozorňují akusticky si můžete vytvořit a nabindovat hlášky vlastní,
které již ale nebudou zvukové, nýbrž pouze textové a budete je moci při
hře sledovat ve výpisu na obrazovce. Z výše uvedeného vyplývá, že ve
hře jakés-takés možnosti dorozumívání jsou a není-li jiná možnost, je
třeba jich umět co nejlépe využívat.
Naštěstí tu je i dokonalejší metoda a internetoví hráči jí využívají
velice často. Jedná se o programy, které umožňují se dorozumívat během
hry hlasem, čili tak, že hráči mají nejčastěji na hlavě sluchátka s
mikrofonem (samozřejmě je možné použít i reprobedny a mikrofon stolní)
a za hry na sebe mluví. Výhoda je jasná - nemusíte se soustředit na
čtení zpráv na obrazovce (ani na jejich psaní a odesílání) a o to víc
se soustřeďujete na vlastní hru. Já vám zde uvedu odkazy na dva
programy, které se pro hlasovou komunikaci používají a to jednak
poněkud komplexnější program BattleCom,
který nabízí řadu možností a vylepšení, zřizování různých komunikačních
center apod. Druhý program, který je velice jednoduchý a možná i proto
oblíbený a rozšířený je Roger Wilco. Oba si můžete stáhnout a sami vyzkoušet.
Psaní
o nich podrobně vynechám, to by bylo na samostatné články, pouze se
letmo zmíním o jejich principu na příkladu toho jednoduššího - Rogera
Wilca. Tento progámek si nainstalujete, jednoduše nastavíte sluchátka i
mikrofon a okamžitě můžete začít komunikovat. Šikovná je volba, kdy si
vyberete, zda chcete pro komunikaci používat stisknutí klávesy (při
jejím držení vysíláte ke spoluhráčům) anebo chcete, aby se vysílání
zapínalo automaticky vždy, když mikrofon zaznamená nějaký zvuk (čili
když začnete mluvit). Vlastní komunikace pak probíhá tak, že si zvolíte
společný kanál a centrálu, přes které se spojíte a můžete začít vesele
klábosit. S hlasovou komunikací souvisí ještě jedna věc spojená s herní
etikou. Posílejte pouze to, co je ke hře důležité a odpusťte si nadávky
a další "zbytečnosti", kterým se při hře sice nevyhnete, nicméně by
mělo nadávání být soukromou terapií pro vlastní uklidnění a není proto
třeba vysílat kletby do éteru a ostatní, kteří ještě žijí tím
rozptylovat.
•Strategie
I v případě, že už můžeme a umíme se navzájem dorozumívat, je spousta
věcí, na kterých je potřeba se domluvit předem a které je případně
nutné i secvičit. Některé činnosti jsou v jádru obecně platné, velká
část týmové strategie by ale měla být přizpůsobená každé mapě
individuálně. Jinak řečeno byste si měli pro každou mapu vytvořit
strategii vlastní, odvozenou z konkrétních podmínek, které mapa nabízí.
Pro plánování strategie je velice dobré použít nákresů mapy, v nichž si
vytipujete důležité lokace, které je dobré obsadit a bránit. Velice
důležité je vytipovat a odzkoušet předpokládaná místa střetů. Typická
bitva v Counter-Striku vypadá tak, že po zahájení kola rychle nakoupíte
(opět připomenu bindování nákupu na klávesy) a pak nejlélpe s nožem či
pistolí v ruce (abyste byli co nejrychlejší) upalujete vybranou cestou
směrem k nepříteli. V určitém okamžiku je už ale třeba přepnout na
zbraně těžší, a tento okamžik je dobré mít přesně zjištěný a
načasovaný. Musíte vědět, kam až se soupeř mohl nejdál dostat a tím i
předpokládat, že tam někde už je.
Po zběsilém úvodním úprku pak začíná další fáze hry a tou je
předpokládaný střet a příprava na něj (těžké zbraně, tichá chůze, krytí
hráčů navzájem, ...). Zde je už další postup záležitostí konkrétní
mapy, zvolené strategie, týmové role (zda hrajete za T či CT) apod.
Často používané v předpokládaných zónách střetu je hromadné házení
granátů do míst, kudy by mohli soupeři přicházet či kde by mohli
kempovat. Neházíte vždy v momentě, kdy už soupeř vybíhá, ale často už
tak nějak "poslepu" a spíše preventivně. Není výjimkou ani to, že si
hráči vytipují šikovnou lokaci, v níž se dá nakupovat a zároveň
odtamtud číhat na soupeře. Pak hráč bombarduje granáty přístupovou
cestu a zároveň ihned nakupuje granáty další. Takže se nenechte
překvapit tím, že na vás budou lítat granáty jeden za druhým a spíše se
naučte tuto metodu používat (i proto je dobré znát, kde všude jsou v
mapě nákupní zóny).
Nejčastěji
hrávané mapy a tedy i herní módy jsou demolition a counter-strike. V
těchto módech je vždy jeden tým v roli útočníků, druhý tým brání. V de_
mapách jsou útočícím týmem teroristé, kteří se snaží položit a
aktivovat bombu, v cs_ mapách naopak útočí protiteroristé, kteří se
snaží osvobodit hlídané rukojmí. Strategie útočících týmů jsou různé a
záleží vždy na vás, pro co se rozhodnete. Často používaná útočná
strategie je tzv. rush, což znamená v podstatě pokus o hromadné
proniknutí (průlom) útočníků ať už k pokladišti bomby (častější), tak
případně k rukojmím. Výhoda rushe je v tom, že se celá síla týmu může
soustředit do jednoho místa, čímž je možné přečíslit obránce, kteří
jsou nuceni hlídat většinou více klíčových míst v mapě (přístupových
cest) a jsou tím pádem rozděleni. Vhodná obrana proti rushi je používat
granáty, které mají prostorový účinek a tím pádem můžete zranit větší
počet protivníků naráz. Ale nejen rush je kořením Counter-Striku a
proto je třeba zvládat více technik jak útočných, tak obranných a
hlavně je střídat. Pokud se vám něco povede, šikovný soupeř si z toho
vezme ponaučení a připraví se na vás. Proto střídejte ve hře různé
varianty hry a snažte se obránce vždy něčím překvapit. Používanou
metodou je i fingovaný náznak útoku v jednom místě a následné zaútočení
zbytkem týmu zcela odjinud.
Hra za obránce je vždy poněkud taktičtější a jejím jádrem je obsazení
klíčových pozic v mapě - tedy všech přístupových míst, odkud nepřítel
může přijít. Pak je důležité si vytipovat ideální pozici, kde na něj
číhat a která nám poskytne co největší výhodu. Role v týmech musí být
dobře rozdělené a jim by měly odpovídat i zbraně, které si jednotliví
hráči nakoupí. Pro některou roli je lepší snajperka, jinde se spíš
uplatní méně razantní, ale rychlý samopal apod.
•Plánování na 2D mapách
Skvělou
pomůckou pro studování mapy a plánování strategie je náčrtek mapy z
ptačí perspektivy. Není to vždy jednoduché, ale i zde máme řešení -
existuje šikovná webová stránka,
kde si můžete náčrtky counter-strikových map stáhnout. Obrázky map jsou
včetně analýzy důležitých míst, vyčkávacích lokací, zón střetu,
snajpovacích pozic apod. S jejich použitím už můžete mnohem pohodlněji
plánovat a zakreslovat, co který hráč při jaké taktice bude dělat, kam
půjde, co bude hlídat apod. Osobně to dělám tak, že si zakresluji do
mapy taktiky různou barvou a tak si je i barevně pojmenuji. Pak stačí
říct na začátku kola třeba "červená" a už všichni vědí, co dělat, jak
se vybavit, kam jít apod. Stejně tak je dobré se dohodnout na
společných názvech lokací v mapě. Samozřejmě, že taktiku musíte v
každém kole přizpůsobit aktuálnímu dění v mapě, hlavně když prohráváte
a máte ztráty. Ale i tehdy je třeba vědět, že pokud trefili toho a
toho, kde to asi bylo a odkud se dá předpokládat příchod nepřítele. O
využívání radaru ani nemluvím, beru to jako samozřejmost. Jen snad pro
ty, kdo to neví uvedu, že z radaru nejen že poznám, kdo ze spoluhráčů
nese bombu (je zobrazen červeně), ale kromě pozice spoluhráčů poznám i
to, jestli jsou ve stejné výšce jako já (označení tečkou) v úrovni nade
mnou (označeni symbolem T) anebo naopak pode mnou (symbol obráceného T).
pokračování v 2.díle...